Att bygga egna lösningar har ibland sina fördelar men i ICAs senaste satsning kring e-handelssystem så väljer man en marknadsledare inom e-handelsplattform. Detta kommer leda till en klart mer utvecklad plattform som kommer kunna göra ICA konkurrenskraftig mot de internationella aktörerna som köar för att komma in i Sverige.

ICA öppnar samtidigt fler dörrar för andra sortiment, Apoteket Hjärtat som ICA äger är en av sortimenten som den nya plattformen kommer kunna hantera.

Att utveckla ett eget system som ska klara av dagens teknologier, säkerhet samt skalbarheten är både dyrt och komplicerat. Med den nya plattformen kommer ICA helt kunna hålla fokus på deras kärnverksamhet. Antalet artiklar som systemet klarar av ökar också möjligheterna för att förse kunderna med ett bredare utbud.

Utrullningen kommer börja i Stockholmsområdet med ett modernt lager där avancerade robotar optimerar arbetet, visionen är att kunden ska få ut sina varor inom någon timme.

E-handel är redan idag en ganska naturlig del hos många konsumenter men frågan är hur ICAs handlare kommer påverkas. ICAs styrka har länge varit att man finns lokalt ute i landet och på vissa orter återfinns även det lokala ICA som byns samlingspunkt.

Med en satsning på över 1 miljard SEK så menar ICA allvar med sin satsning som ska stå klart 2022.